Neil Armstrong meninggal dunia

Posted by godonker on Sunday, August 26, 2012

Neil Armstrong meninggal dunia, Neil Armstrong,
WASHINGTON: Manusia pertama menjejakkan kaki di bulan, angkasawan terkenal Amerika Syarikat, Neil Armstrong, meninggal dunia, akibat sakit selepas menjalani pembedahan jantung, semalam.

Beliau berusia 82 tahun.

Armstrong menjalani pembedahan pintasan jantung selepas doktor mendapati arteri koronarinya tersumbat.

Sambil memujinya sebagai ‘wira Amerika,’ keluarganya berkata, kematian Armstrong menyedihkan mereka dan berkata, perintis angkasa lepas itu berbangga untuk berbakti kepada negaranya selaku juruterbang jet penggempur, juruterbang ujian dan angkasawan.

Armstrong dan rakan angkasawan Apollo 11, Edwin ‘Buzz’ Aldrin mendarat di permukaan bulan pada 20 Julai 1969 dengan disaksikan oleh ratusan juta manusia di seluruh dunia menerusi televisyen.

Kata-kata pertamanya selepas menjejakkan kaki pada permukaan bulan dicatatkan dalam sejarah: “Ia langkah kecil untuk seorang lelaki, lonjakan besar untuk manusia.

Presiden Barack Obama yang berusia kurang lapan tahun ketika peristiwa bersejarah itu menyifatkan Armstrong sebagai ‘wira Amerika paling hebat, bukan saja pada zamannya, tetapi sepanjang masa.’ Aldrin berkata, beliau merancang bertemu semula dengan Armstrong dan seorang lagi angkasawan Apollo 11, Michael Collins pada 2019 untuk meraikan ulang tahun ke-50 detik bersejarah itu tetapi nampaknya ia tidak akan menjadi kenyataan. - AFP

Sumber : Hmetro

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment